România are cea mai mare bibliotecă de conținut educațional din Europa, cu peste 3.700 de lecții multimedia dezvoltate de SIVECO, cu peste 21.000 de obiecte de învățare reutilizabile, pentru 21 de discipline. Obiectele de învățare reutilizabile (Reusable Learning Objects) sunt dezvoltate pentru a fi incluse în lecții pe tablete, laptop, computer sau chiar telefon, modificând total configurația clasei, mutând accentul de pe profesor, pe elev.
Învățarea, revoluționată de sistemele multi-touch
Sistemele de tip multi-touch reprezintă interfaţa în interacţiunea noastră cu lumea digitală, iar lecțiile desfășurate cu ajutorul acestor instrumente și conținuturi interactive au un real succes, deoarece îmbină toate elementele ce duc la o învățare eficientă.
În loc de tastatură şi mouse sau de manipularea ecranului cu un singur deget (ca în cazul echipamentelor touchscreen), sistemele multi-touch sunt capabile de o interacţiune mult mai naturală. Conţinutul educaţional poate fi astfel controlat cu toată palma, cu mai multe degete, de către unul sau mai mulţi utilizatori în aceaşi timp. Colaborarea între elevi şi profesori se îmbunătăţește vizibil, elevii deprind obișnuința să lucreze în echipă, sunt motivați să experimenteze, făcând trecerea de la învăţarea bazată pe memorare la cea bazată pe descoperire şi construire a cunoaşterii.
Proiectul „Proces educaţional optimizat în viziunea competenţelor societăţii cunoaşterii”, unic în România, a fost implementat de către Ministerul Educaţiei Naţionale, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă, în parteneriat cu SIVECO Romania şi Universitatea Naţională de Apărare „Carol I”. Este cel dintâi proiect mondial care oferă o abordare integrată pentru tehnologia de tip multi-touch, inovatoare și transdisciplinară, în cadrul procesului de predare – învățare, cu impact direct asupra a 40.000 de elevi și profesori români.
Filme 3D în sala de clasă
România este prima țară din lume care a creat conținut educațional 3D care nu necesită ochelari speciali, fiind proiectat pe ecran autostereoscopic. Software-ul dezvoltat de experții SIVECO permite unui grup întreg de persoane să studieze imagini în spațiu, animații și clipuri video din perspective și de la distanțe diferite, fără a apela la ochelarii speciali, care sunt incomozi pentru copii.
Imaginați-vă implicațiile acestei tehnologii în studierea geometriei ori a fizicii! Sau ușurința cu care elevii care au beneficiat de conținut educațional 3D vor folosi mai târziu, în profesiile lor, cele mai moderne tehnologii care să îi ajute să proiecteze clădiri, avioane, chiar și haine sau decorațiuni. Profesorul Radu Jugureanu, director al Departamentului AeL eContent în cadrul SIVECO Romania, spune că „rolul nostru, ca educatori, este să pregătim tinerii să lucreze în locuri de muncă ce astăzi nu există, cu tehnologii care nu au fost încă inventate, pentru a rezolva probleme despre care astăzi nu știm că sunt probleme.”
Manualele digitale, la fel de atractive ca jocurile pe computer
Hârtia se transformă în imagine, lecțiile capătă sunet și culoare, simulările incită imaginația, temele devin adevărate provocări contra cronometru. Lecțiile nu sunt simple pdf-uri transpuse pe ecran, ci sunt însoțite de secvențe audio, video, animații, simulări, activități în laboratoare reale sau virtuale, un e-portofoliu în care pot fi salvate temele și încercările elevilor.
Abecedarul, istoria, fizica și geografia sunt primele manuale digitale pentru elevii claselor I - XII realizate de SIVECO în parteneriat cu psihopedagogi, specialiști în proiectarea învățării, programatori, graficieni și designer și profesori de mare valoare din învățământul românesc.
Manualele au fost create în baza curriculei nationale pentru fiecare disciplină în parte, fiind îmbunătățite prin găzduirea pe tabletă și prin utilizarea tuturor aplicatiilor și a facilităților pe care aceasta le pune la dispoziția utilizatorului. Copiii sunt deja familiarizați cu utilizarea tabletei și a tehnologiei touchscreen, ceea ce îi face să adopte noile manuale cu entuziasmul cu care primesc un joc nou.
Cunoașterea poate deveni o pasiune pe viață
O provocare la fel de mare precum crearea conținutului educațional pentru copiii vremurilor digitale este instruirea profesorilor pentru a folosi eContent, o instruire ce trebuie asumată pentru tot restul vieții. În cadrul proiectului Sistem Educațional Informatizat (SEI), implementat între 2001 și 2008, peste 5 milioane de beneficiari au primit acces la educație digitalizată, iar 140.000 de profesori au fost instruiți în folosirea mai multor modele de predare, care nu existau în clasa tradițională.
Expertiza SIVECO în dezvoltarea și implementarea de proiectele majore, naționale, implică proiecte desfășurate și pentru alte instituţii publice românești, precum Ministerul Agriculturii, Ministerul Sănătăţii, Ministerul pentru Societatea Informaţională, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Ministerul de Finanţe.
Învățarea colaborativă asistată de cele mai recente tehnologii informatice, așa cum sunt tehnologia multi-touch, manualele digitale pe tabletă sau Immersive 3D, se numără printre cele mai promițătoare inovații în demersul de îmbunătățire a procesului de cunoaștere. O abordare care încurajează elevii să lucreze în echipă pentru rezolvarea exercițiilor și proiectelor, combină cunoștinte din mai multe discipline și demonstrează că școala poate fi atractivă pentru elevi, iar aventura cunoașterii se poate transforma în pasiune pentru întreaga viață.