Jane Campion, care a primit un Palme d'Or în 1993 pentru "The Piano", a
declarat că, deşi sistemul sexist al studiourilor de film, care se
bazează pe bărbaţi, joacă un mare rol în reticenţa femeilor de a aborda
această lume, propria lor vulnerabilitate la critici reprezintă un
factor care le împiedică să ajungă în această lume.
Potrivit
regizoarei de origine neo-zeelandeză, mult mai puţine femei decât
bărbaţi regizează filme, iar dezechilibrul între genuri este şi mai
marcant în funcţiile de conducere din domeniu. Nicio femeie nu a
câştigat vreodată un Oscar pentru cel mai bun regizor şi doar trei au
fost nominalizate - Lina Westmuller pentru "Seven Bauties" în 1976,
Champion cu "The Piano" în 1993 şi Sofia Coppola pentru "Lost in
Translation", în 2003.
Campion este prezentă, zilele acestea, la Cannes pentru premiera noului
său film,"Bright Star", un film care prezintă povestea relaţiei
romantice dintre poetul John Keats şi vecina sa, Fanny Brawne.
"Aş fi încântată să văd mai multe femei-regizor, deoarece femeile
reprezintă jumătate din populaţie şi dau naştere întregii lumi.
Fără femei, restul lumii nu ajunge să afle sfârşitul poveştii. Cred că
femeile nu cresc cu acelaşi tip de critici ca şi bărbaţii. Noi suntem
tratate mai sensibil. Este destul de greu când ajungi prima dată în
lumea producţiei de film şi trebuie să fii dură la rândul tău", a
declarat ea.
Jane Campion mai spune că sistemul din studiourile de producţie
cinematogrfică, unde sunt angajaţi mai mulţi bărbaţi, este unul
dificil, care nu are încredere în femei.
"Am fost foarte norocoasă, deoarece unele dintre sistemele
cinematografice, spre exemplu cel din Australia, unde mi-am început
cariera la mijlocul anilor '80, sunt sponsorizate din bugetul de
stat şi trebuie să acorde atenţie femeilor şi bărbaţilor deopotrivă",
recunoaşte regizoarea.
Campion este unul dintre cei patru foşti laureaţi de la Cannes care au
intrat şi anul acesta în cursa pentru Palme d'Or (alături de Ken Loach,
Quentin Tarantino şi Lars von Trier). Ea a avut prima oară contact cu
festivalul de la Cannes în urmă cu mai mult de 20 de ani,
când francezul Pierre Rissient a adus-o pe harta mondială a
cinematografiei. În 1986, Rissiet a decoperit trei scurtmetraje
produse de Campion în arhivele Australian Film Comission şi le-a
înscris la Cannes. Unul dintre scurtmetraje, "Peel", a câştigat în acel
an premiul Palm d'Or pentru scurtmetraje.
Primul film regizat de Campion, "Sweetie", a fost prezentat în marile
competiţii în 1989, iar Pierre Rissient a ajutat-o să primească fonduri
pentru "The Piano", care a avut premiera la Cannes şi a câştigat
premiile festivalului la categoria Cel mai bun film şi Cea mai bună
actriţă în 1993. Filmul a mai câştigat apoi 30 de premii
internaţionale.
Jane Campion a mai regizat, în ultimii 16 ani, doar patru filme, unul
dintre ele fiind "Bright Star", cu care concurează anul acesta la
Cannes. Justificarea oferită de Campion pentru faptul că a produs doar
patru filme explică, parţial, şi motivul pentru care atât de puţine
filme sunt produse de femei - existenţa familiei. Jane Champion are o
fiică, Alice, în vârstă de 15 ani.
"Am o fiică şi încep să mă întreb dacă ştie că are o mamă. Am fost
determinată să petrec mai mult timp cu ea, cât timp încă mai era mică.
Alice este motivul meu şi reprezintă cel mai bun "film" al meu de până
acum", a declarat regizoarea în vârstă de 55 de ani.