"Avem stabilit un calendar de consultare a celor peste 10 asociaţii şi organizaţii ale cineaştilor din România, discuţii în urma cărora vom realiza un nou regulament. Din păcate, a trebuit să anulăm această sesiune, ca urmare a reclamaţiilor referitoare la regulamentele CNC, iniţiate de domnii Cristian Mungiu şi Tudor Giurgiu, care au reuşit să câştige premii şi datorită finanţărilor primite de la CNC. Sperăm ca în toamnă, cel mai târziu, să ajungem la o formă finală a regulamentului, iar până la finele anului în curs să reuşim să organizăm o nouă sesiune a concursului de finanţare pentru proiecte cinematografice", a precizat directorul general al CNC, Eugen Şerbănescu.
Alături de sugestiile formulate de asociaţiile şi organizaţiile invitate la discuţii, printre care se numără Uniunea Cineaştilor din România (UCIN), Uniunea Producătorilor de Film şi Audiovizual din România (UPFAR), UARF (Uniunea Autorilor şi Realizatorilor de Film din România) şi ACRO (Asociaţia Cineaştilor din România), reprezentanţii CNC au, şi ei, o serie de propuneri. Printre acestea se află reintroducerea notei limită sub care un scenariu este respins (nota 5 sau nota 7), precum şi modificarea ponderilor cu care intră în concurs scenariul, producătorul şi regizorul unui proiect, la 60%, 20% şi, respectiv, 20%. Regulamentul actual de concurs ia în considerare 50% scenariul, 25% producătorul şi 25% regizorul.
Ultima sesiune de finanţare, noiembrie-decembrie 2008, a stârnit reacţii de nemulţumire din partea tinerilor cineaşti, care au cerut, printre altele, ca organizatorul selecţiei proiectelor de film, Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), să fie degrevat de această sarcină.
În opinia regizorului Cristian Mungiu, selecţia ar trebui făcută de un organism independent, pe baza datelor puse la dispozitie de CNC.
Mungiu a redactat o scrisoare deschisă către Ministerul Culturii, în care propunea ca tuturor membrilor din comisiile de selecţie să le fie solicitate declaraţii pe propria răspundere, în care aceştia să precizeze dacă s-au făcut presiuni asupra lor de a favoriza anumite proiecte. Membrii comisiei ar mai trebui, în opinia lui Mungiu, să aibă obligaţia de a face o apreciere scrisă despre proiectele câştigătoare, urmând ca ei să nu mai facă parte din viitoare comisii de selecţie in cazul în care carierele publice ale filmelor notate de ei diferă semnificativ de estimările pe care le-au făcut.
În opinia lui Mungiu, este necesară şi o recalculare a punctajelor aplicanţilor la concursurile CNC anterioare, cu aplicarea strictă a regulamentului şi folosirea doar a datelor care se confirmă din declaraţiile candidatilor, recalculare ce ar putea furniza, în unele cazuri, rezultate semnificativ diferite faţă de cele care au desemnat câştigătorii.
Cristian Mungiu apreciază că, pe termen scurt, regulamentul de concurs trebuie modificat în sensul revenirii la spiritul său iniţial, acela de a sprijini valoarea probată prin succese incontestabile în festivaluri de prestigiu incontestabil, prin vânzări şi încasări probate prin returnări de fonduri către CNC. Regizorul mai spune că este preferabil ca membrii comisiei de selectie şi experţii comisiei financiare să nu fie aleşi de CNC, iar verificarea dosarelor, inclusiv a bugetelor candidaţilor, trebuie făcuta înainte de concurs, în aşa fel încât etapa a doua a concursului să nu fie interpretabilă.