Regizor provocator, von
Trier jonglează între extreme, mixând esteticul cu moralul şi reuşind
să mobilizeze spectatorii cu o forţa vizuală şi dramatismul imaginilor,
comentează La Tercera. "Provocarea este o manieră de a-i face pe oameni
să gândească. Le lasă posibilitatea de a avea propria interpretare",
mărturiseşte regizorul, într-un documentar despre propria carieră.
Filmările au fost înconjurate de mister, regizorul lăsând doar să se
întrevadă miza exerciţiului de imaginaţie: ce s-ar fi întâmplat dacă,
în locul lui Dumnezeu, diavolul ar fi fost principiul creator? Lars von
Trier şi-a prezentat filmul dând şi cheia de interpretare a acestuia,
care nu rămâne decât o proiecţie a imaginaţiei: "Vă invit să intraţi în
lumea neagră a imaginaţiei mele: în natura fricilor mele, în natura
Antichristului".
Trailerul peliculei surprinde limita care este încălcată,
apocalipticul, prin peisajele suprarealiste, marcate de nuanţele
terorii şi prin absenţa esteticului, atât de caracteristic filmelor lui
von Trier.
Personajele principale din "Antichrist", interpretate de Willem Dafoe
şi Charlotte Gainsbourg, formează un cuplu care se mută într-o cabină
izolată, pentru a jeli moartea copilului lor, dar propriile minţi
proiectează un iad cu imagini înspăimântătoare.
Realizat cu un buget de 11 milioane de dolari, filmul "Antichrist" va
rula, din octombrie, şi în România, şi ar urma să participe la ediţia
de anul acesta a Festivalului de la Cannes. La ediţiile anterioare ale
prestigiosului eveniment, Lars von Trier a câştigat mai multe premii,
printre care şi Palm d'Or, pentru "Dancer in the Dark".
Pentru Dafoe, rolul marchează trecerea în registrul personajelor
malefice, după ce, acum 21 de ani, a interpretat rolul Mântuitorului în
"Ultima ispită de lui Hristos", regizat de Martin Scorsese şi inspirat
de un carte destul de controversată a lui Nikos Kazantzakis.
Controversat a fost, de altfel, şi filmul, în care accentul era pus pe
latura umană a lui Iisus, supus tentaţiilor fizice şi imaginându-se pe
sine în postura unui simplu om, care poate, astfel, ceda ispitelor.
Biserica a condamnat realizarea cinematografică a lui Scorsese, mai
ales din cauza finalului în care Mântuitorul, răstignit pe cruce,
rezistă unei ultime tentaţii din partea Diavolului - aceea de a evita
suferinţa şi sacrificiul şi de a primi o viaţă pământeană obişnuită, cu
familie şi copii.