În zilele de Bobotează, fiecare creștin este dator să ia acasă aghiasmă mare și să o păstreze într-un loc deosebit și curat. Cu această ocazie, credincioșii beau aghiasmă mare vreme de opt zile, începând din ziua Bobotezei și încheind în ziua de odovanie a praznicului (14 ianuarie); numai în această perioada se poate bea aghiasmă mare fără post și spovedanie.
Boboteaza este ultima zi a ciclului sărbătorilor de Anul Nou, marcată în calendarul creştin de celebrarea Botezului Domnului. Este dedicată purificării mediului înconjurător, în special a apelor, de forţele malefice. Sărbătoarea cuprinde motive specifice tuturor zilelor de reînnoire a anului: local se colindă, se fac şi se prind farmecele şi descântecele, se află ursitul, se soroceşte vremea şi belşugul holdelor în noul an, se deschide cerul şi vorbesc animalele.
Bobotează 2023. La ce folosește Aghiasma Mare. Aghiasma mare se ia dimineața, pe nemâncate, înaintea anafurei, iar atunci când credinciosul se împărtășește, după aceasta. Se poate consuma din Ajunul Bobotezei, până la Odovania praznicului. Se poate lua Agheasmă Mare și în situații speciale, la recomandarea duhovnicului.
Conform tradiției, credincioșii întrebuințează Agheasma Mare și pentru stropitul caselor, a gospodăriilor, a animalelor din gospodărie, sfințind lumea din jur și chemând ajutorul lui Dumnezeu în noul an.
După dată de 14 ianuarie, aghiasmă mare "se ia numai cu post și cu spovedanie, întotdeuna înainte de anfura, cu binecuvântarea preotului duhovnic". Unii preoți obișnuiesc să dea aghiasmă mare, după post și spovedanie, acelora care nu au binecuvântarea de a se împărtăși cu Sfintele Taine. Cu binecuvântarea duhovnicului, postînd măcar în ajun, aghiasmă mare se poate bea și în zilele de sărbătoare.
Cu aghiasmă mare se pot stropi și casa, curtea, grădina, vitele, ogoarele și livezile, spre a fi păzite de lucrările necurate ale diavolului (doar de Bobotează sau periodic). De asemenea, cu pocăînță și cu binecuvântarea duhovnicului, aghiasmă mare se poate lua și în cazuri de boli grele. Fiind încărcată cu darurile dumnezeiești ale Duhului Sfânt, aghiasmă mare a săvârșit adesea minuni, tămăduind bolnavi, apărând de rele și izbavind din primejdii pe cei credincioși.
Bobotează 2023. La ce folosește Aghiasma Mare. Aghiasma, apă sfințită prin slujba bisericească, se face când preotul cheamă asupra ei puterea Duhului Sfânt, pentru că ea să aibă puterea de a sfinți viață oamenilor și a naturii înconjurătoare, pentru că ele să capete binecuvântarea Domnului. Apa este simbolul curățirii sufletești, a promovării și a sfințirii vieții.
La Botezul Domnului, aghiasma mare se ia înainte de anafură. Se dă și celor ce sunt opriți de la Împărtășanie, că întărire spre nădejdea pocăinței, a mângâierii și îndreptării lor pentru viitor.
Cum se păstrează Aghiasma Mare. Se păstrează la loc de cinste în fiecare locuință, de obicei în vase de sticlă.
Fiind folosită numai în cantități mici, aghiasma nu trebuie să fie înmulțită. O sticlă de aghiasmă mare este suficientă pentru un an de zile, ea fiind folosită mai rar decât cea mică.
Aghiasma se păstrează curată și proaspătă vreme îndelungată, fără a da semne de învechire sau alterare.
Cum se păstrează Aghiasma Mare
Aghiasma nu se strică niciodată. Ea nu se strică decât datorită prezenței în ea a harului lui Dumnezeu, iar nu a altor motive precum intrarea în contact a apei cu argintul (dezinfectant) sau pentru asocierea ei cu busuiocul (superstiție). Dacă aghiasma capătă însă un miros neplăcut, din pricina vasului în care a fost păstrată, și nu mai poate fi folosită, această se varsă într-o apă curgătoare curată sau la rădăcina unui copac.
La ce folosește Aghiasma Mare
Aghiasma adunată la un loc din mai mulți ani sau de la mai multe biserici și mănăstiri nu este mai puternică decât aghiasmă sfințită la oricare biserica de rând. Harul lui Dumnezeu și darurile Duhului Sfânt nu se adună matematic, după mintea noastră, ci se dăruiesc fiecăruia din milă lui Dumnezeu, rodind după măsură credinței fiecăruia.
Astfel, unul care bea aghiasmă de la biserica de care aparține poate fi mai folosit decât unul care bea aghiasmă adunată de la mai multe mănăstiri.