Dragoş Neamu este nemulţumit că, în urma etapei de evaluare a proiectelor culturale din cadrul primei sesiuni de finanţare nerambursabilă organizată în 2014 de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN), în rândul organizaţiilor finanţate pentru domeniul Activităţi muzeale şi activităţi privind promovarea culturii scrise nu se regăseşte niciun muzeu.
Printre nemulţumirile preşedintelui Reţelei Naţionale a Muzeelor din România (RNMR) se numără şi modul în care se raportează evaluatorii la grilă.
"Este nepermis să ai un proiect al unei organizaţii X de 95 de puncte, iar organizaţia X nu există, nu există nici măcar cu o pagină de Facebook. Atunci, întorcându-mă la grilă, chestia asta se depunctează cu şapte puncte odată. N-aveai cum, din start, să ai 95 de puncte, în contextul în care şapte puncte le pierzi pentru că nu exişti şi nu poţi să îţi dai seama care e experienţa ta aşa cum e prevăzută pe grilă", a declarat Dragoş Neamu.
Acesta a menţionat că lipsa promovării pe site-uri şi pe reţele de socializare se reflectă şi din punct de vedere managerial. Din punctul său de vedere, în interiorul comisiilor de evaluare ale concursului organizat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN) se întâmplă "anomalii" şi astfel se finanţează "subcultura, mediocritatea, iar organizaţiile foarte puternice stau pe tuşă".
"Anomalii se întâmplă în interiorul comisiilor de evaluare, cu diferenţele extraordinare de puncte între evaluatori, în sensul în care foarte mulţi evaluatori dau 100 de puncte. Vă spun sincer, un proiect de 100 de puncte nu există nicăieri în lumea asta decât la nivelul unor guru în domeniul managementului, dar care nu sunt la noi. În termeni de management, de ştiinţă a evaluării, aşa cum sunt definite poveştile astea oriunde în lume, când există între doi evaluatori o diferenţă mai mare de 40 de puncte, este o anormalitate fantastică", a declarat preşedintele RNMR.
Întrebat de unde ştie despre existenţa acestor "anomalii", Dragoş Neamu a precizat că "le-a trăit" el, dar i-au fost spuse şi de "de alţi evaluatori sub protecţia anonimatului, pentru că nu mai suportă acest sistem".
Pentru o mai bună înţelegere a problemei de evaluare, Dragoş Neamu a menţionat un exemplu ipotetic: "În interiorul acestei comisii de evaluatori, eu, care am un proiect foarte bun, sunt evaluat, din întâmplare, (...) de unul dintre evaluatorii chiar buni din interiorul comisiei, pentru că există şi din ăştia. Să fie clar. Acel evaluator, pentru că este bun, are un ochi critic direct proporţional cu valoarea şi calitatea expertizei sale şi să zicem că proiectul meu, care este extraordinar de bun, primeşte 87 de puncte, dar care, în accepţiunea unui evaluator foarte bun, este un proiect de nota 10, iar, un alt proiect al unei asociaţii X, care este foarte slab, cade pe mâna unui evaluator care n-a văzut în viaţa lui un proiect, n-a scris în viaţa lui un proiect şi îi dă 95 de puncte. Ăla ia, eu pic. Atunci, te trezeşti că vezi pe lista asta (...) nişte organizaţii şi nişte nume de proiecte...".
Totodată, Dragoş Neamu a precizat că titlul unui proiect defineşte "foarte mult din conceptul şi maturitatea proiectului".
"M-am săturat de porcăriile care se întâmplă în sistemul de evaluare al AFCN, pe care le semnalăm alături de alte organizaţii serioase de ani întregi şi nu se întâmplă nimic", a declarat Dragoş Neamu, precizând că Reţeaua Naţională a Muzeelor din România a câştigat anul acesta finanţare pentru un proiect, deci nu poate fi "suspectat" că este supărat pentru că nu a câştigat şi "dă în stânga şi în dreapta".
Reţeaua Naţională a Muzeelor din România a obţinut anul acesta de la AFCN o finanţare nerambursabilă de 65.000 de lei pentru proiectul "Noaptea muzeelor 2014. Aceeaşi noapte, scenarii diferite". Membrii comisiilor de evaluare pentru concursul de finanţare AFCN sunt aleşi de Consiliul Administraţiei Fondului Cultural Naţional. Însă, "nimeni nu se uită pe CV-uri, pe dosarele de candidatură, pentru că altfel nu pot să îmi explic cum persoane care efectiv n-au scris în viaţa lor un proiect sunt aleşi evaluatori, în detrimentul unor persoane care au evaluat la Bruxelles, în proiecte europene, în programe europene şi sunt ţinuţi pe tuşă", a mai declarat Neamu.
Întrebat dacă va face contestaţii, Dragoş Neamu a declarat că "nu merită". "Nu merită să faci contestaţii din două motive. În primul rând, fondul de contestaţii alocat pentru proiectele câştigătoare după procesul de contestaţie este extrem de mic, irelevant, şi doi, în momentul când tu câştigi la contestaţie, ţi se face un mare dezavantaj, într-un mod paradoxal.Ţi se va da cel mult un sfert din finanţarea pe care o soliciţi şi atunci procesul de implementare cu banii ăia este un coşmar. Adică, e imposibil să-l implementezi. Şi ce se întâmplă? Eşti obligat să te duci cu banii ăia, pentru că altfel, dacă îi refuzi că ai primit prea puţini în urma procesului de contestaţie, intri pe o listă neagră şi nu mai poţi aplica în veci la AFCN. Deci, ţi se face un deserviciu, culmea, dacă câştigi o contestaţie, în contextul în care niciodată nu ţi se dau banii pe care îi soliciţi", a mai declarat Dragoş Neamu.
AFCN acordă finanţări nerambursabile pentru proiecte culturale, cu derulare în perioada cuprinsă între data semnării contractului şi 15 noiembrie 2014, suma totală disponibilă pentru finanţarea nerambursabilă anunţată pentru această sesiune fiind de 8.000.000 de lei.
Rezultatele concursului AFCN au fost anunţate pe 9 aprilie, pe site-ul instituţiei, http://www.afcn.ro.
La categoria Activităţi muzeale şi activităţi privind promovarea culturii scrise (inclusiv lecturile publice) au fost aprobate 13 proiecte, 105 au fost respinse şi 37 au fost respinse administrativ, suma totală anunţată pentru finanţare fiind de 1.000.000 de lei.
Printre proiectele câştigătoare se numără TNCP/ Maratonul de Poezie şi Jazz - 80.000 de lei, Colocvii literare - 79.620 de lei, Excelenţa prin cultură -78.926 de lei, Arte şi Carte - 79.450 de lei şi Muzee şi colecţii religioase. Tezaurul brâncovenesc şi postbrâncovenesc de la Mănăstrile Hurezi şi Brâncoveni - 79.762 de lei.
Dintre proiectele respinse fac parte Sunetul paginilor, Creştinism la Histria. Reconstrucţia 3D a basilicilor creştine histriene la 100 de ani de la debutul cercetărilor arheologice, Experience Caravaggio - 1 in 5, Împachetează-ţi bagajele! Destinaţia următoare: Finlanda şi Aromânii între istorie şi legendă.
AFCN este o instituţie publică autonomă creată în anul 2005, care finanţează acţiuni, proiecte sau programe culturale. Instituţia este un finanţator public care organizează consultări cu operatorii culturali şi cu reprezentanţii Ministerului Culturii din România, pentru stabilirea unei strategii de finanţare a culturii. AFCN adoptă strategii care îi permit selecţia în vederea finanţării programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale cu impact naţional şi internaţional. Ca instituţie publică subordonată Ministerului Culturii, AFCN oferă în fiecare an finanţări nerambursabile instituţiilor publice, organizaţiilor neguvernamentale şi persoanelor juridice de drept privat care desfăşoară activităţi culturale.