Lună de lună, timp de şase zile, cât durează menstruaţia, Sofalta Rokaya, care are acum 16 ani, trebuie să-şi părăsească patul din casa părintească şi să doarmă în adăpostul vacilor. Nu contează că iarna îngheaţă de frig şi că vara se sufocă din cauza căldurii, că în staul este mizerie şi că domneşte un miros greu. Tradiţia numită Chhaupadi (care se traduce prin „fiinţă care nu trebuie atinsă”) a fost interzisă în 2005, dar multe femei încă trebuie să se supună tradiţiei hindu şi să stea ascunse, departe de membrii familiei şi comunităţii, până când trec de perioada din lună când sunt considerate impure, şi timp de 10 sau 11 zile după ce nasc.
Mai multe organizaţii care luptă pentru drepturile omului încearcă să pună capăt acestui obicei barbar, care le interzice femeilor ca în timpul menstruaţiei să-şi atingă părinţii, să intre în casă, să gătească, să meargă la şcoală, să intre într-un templu sau să mănânce altceva în afară de pâine sărată sau orez. Sunt nevoite să stea în şoproane sau barăci insalubre pentru că se consideră că prezenţa lor poate aduce moartea asupra propriilor familii, poate afecta culturile, să usuce sau să spurce albiile râurilor
Un raport al Naţiunilor Unite a indicat că 77% din femeile care sunt nevoite să respecte această tradiţie se simt umilite, izolate şi speriate de perioada pe care trebuie să o petreacă în astfel de condiţii. Ce este şi mai grav, s-au raportat incidente precum violuri în timpul perioadei de izolare, dar şi o rată crescută a copiilor morţi la naştere, din cauza faptului că mamele îşi aduc copiii pe lume în condiţii insalubre, în locuri unde trebuie să rămână timp de zece sau unsprezece zile înainte de a se întoarce acasă. Laxmi Raut este una dinte tinerele mame nepaleze căreia i-a murit copilul, o fetiţă care s-a îmbolnăvit şi s-a stins după numai 18 zile de viaţă, pentru că a fost născută într-un staul, pe timp de iarnă, relatează The Guardian.
După această tragedie, Laxmi a realizat că obiceiul păstrat din străbuni trebuie oprit cumva. Deşi guvernul a interzis practica, autorităţile nu au implentat niciun fel de măsuri concrete pentru a pune capăt obiceiului, a precizat Sandhya Chaulagain, reprezentant al organizaţiei WaterAid Nepal, care lucrează cu alţi parteneri locali, cum este Action Works Nepal (Awon), pentru a eradica practica. Aceasta arată că modul de gândi al oamenilor este incredibil de greu de schimbat, cu atât mai mult cu cât Chhaupadi este strâns legată de religie şi încurajată de familii şi de bătrânii din comunitate.